DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Mikrodenetleyiciler
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
MCE 202
Bahar
2
2
3
6
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı 1. Mikrodenetleyici uygulamaları geliştirmek için Arduino IDE ve Micropython geliştirme ortamlarını tanıtmak \\n2. Mikrodenetleyici donanım mimarisinin temellerini tanıtmak\\n3. Mikrodenetleyici çevre birimleri ve iletişim protokollerini tanıtmak 4. Mikrodenetleyicilerin algılayıcı ve eyleyiciler ile iletişim halinde anlamlı işler yaptığı projeler geliştirmek
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Mikrodenetleyici mimarisini betimleyebilecek
  • C++ dili ile mikrodenetleyici programları geliştirebilecek
  • Python dili ile mikrodenetleyici programları geliştirebilecek
  • Giriş ve çıkışları kullanarak çevre birimlerini kullanabilecek
  • Dış sistemlerle iletişim sinyallerini oluşturabilecek
  • Yazılım ve donanım olarak temel gömülü sistemleri tasarlayabilecek
Ders Tanımı Mikrodenetleyiciler, Gömülü sistemlere giriş. Mikroişlemciler ve mimarileri. Hafıza, register ve interrupt mantığı. Reset, clock, timer modülleri. Giriş/Çıkış portları, seri iletişim tipleri, ADC modülleri. Sensörler ve bağlantı tipleri. Özel amaçlı mikrodenetleyiciler, Mikrodentleyici programlama. C++ ile programlama, Python ile programlama, Arduino IDE ve Micropython. Gömülü sistem tasarımı. Test ve ölçü aletleri kullanımı
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş (Mikrodenetliyicilerin özellikleri, kullanım alanları, çeşitleri, özel amaçlı denetleyiciler: Arduino, ESP32 vs.) İnternet kaynakları ve ders notları
2 Mikrodenetleyici çekirdek mimarisi (ROM, Flash, RAM, EEPROM, registerlar, reset, clock, interruptlar) 8-bit AVR® Microcontrollers, http://microchipdeveloper.com/8avr:start
3 C++ ile mikrodenetleyici programlamaya giriş Programming Arduino: Getting Started with Sketches, Simon Monk, 2nd Ed. McGraw-Hill, 2016
4 C++ ile mikrodenetleyici programlamaya giriş Programming Arduino: Getting Started with Sketches, Simon Monk, 2nd Ed. McGraw-Hill, 2016
5 Python ile mikrodenetleyici programlamaya giriş Programming with MicroPython: Embedded Programming with Microcontrollers and Python, Nicholas H. Tollervey, O'Reilly Media, 2017
6 Python ile mikrodenetleyici programlamaya giriş Programming with MicroPython: Embedded Programming with Microcontrollers and Python, Nicholas H. Tollervey, O'Reilly Media, 2017
7 Mikrodenetleyici Giriş/Çıkış (GPIO, ADC, PWM) 8-bit AVR® Microcontrollers, http://microchipdeveloper.com/8avr:start
8 Ara sınav -
9 İletişim protokolleri (UART, SPI, I2C) 8-bit AVR® Microcontrollers, http://microchipdeveloper.com/8avr:start
10 Algılayıcılar Programming Arduino: Getting Started with Sketches, Simon Monk, 2nd Ed. McGraw-Hill, 2016 Programming with MicroPython: Embedded Programming with Microcontrollers and Python, Nicholas H. Tollervey, O'Reilly Media, 2017
11 Eyleyiciler Programming Arduino: Getting Started with Sketches, Simon Monk, 2nd Ed. McGraw-Hill, 2016 Programming with MicroPython: Embedded Programming with Microcontrollers and Python, Nicholas H. Tollervey, O'Reilly Media, 2017
12 İletişim Çevre Birimleri (ESP8266 WiFi, HC-05 Bluetooth) İnternet kaynakları ve ders notları
13 İletişim protokolleri (HTTP, MQTT) Kolban’s Book on ESP8266, Leanpub, 2016
14 Proje atölyesi
15 Proje atölyesi
16 Dönemin gözden geçirilmesi
Ders Kitabı

Programming Arduino: Getting Started with Sketches, Simon Monk, 2nd Ed. McGraw-Hill, 2016 Programming with MicroPython: Embedded Programming with Microcontrollers and Python, Nicholas H. Tollervey, O'Reilly Media, 2017

Önerilen Okumalar/Materyaller

1. C++ How to Program (Early Objects Version), Global Edition, 10/E, Paul J. Deitel and Harvey Deitel, Pearson, 2016

2. 8-bit AVR® Microcontrollers, http://microchipdeveloper.com/8avr:start

3. Kolban’s Book on ESP8266, Leanpub, 2016

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
10
20
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
20
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
20
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
12
75
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
25
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
2
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
3
48
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
38
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
15
Final Sınavı
1
15
    Toplam
180

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Matematik, fen bilimleri, matematiğe dayalı fizik, çok değişkenli matematik, türevsel denklemler, istatistik, optimizasyon ve lineer cebir konularında bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır.

X
2

Karmaşık Mekatronik mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.

X
3

Algılayıcı, eyleyici, kontrol, donanım ve yazılım öğelerine sahip karmaşık bir elektromekanik sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular.

X
4

Mekatronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.

X
5

Mekatronik Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için deney tasarar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.

X
6

Mekatronik Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler.

X
7

Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır.

X
8

Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır.

X
9

Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir.

X
10

Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir.

11

Bir yabancı dili kullanarak Mekatronik Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar.

X
12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Mekatronik Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest